Swedbank un citas Latvijas komercbankas, pildot Latvijas Bankas noteikumus, no 2026. gada ieviesīs jaunas izmaiņas, kuras var palīdzēt klientiem ikdienā.
Banku klātienes pakalpojumu attīstība Latvijas reģionos. Saskaņā ar Latvijas Bankas (LB) 2024. gadā izdotajiem “Finanšu pakalpojumu sniegšanas klātienē noteikumiem”, kas paredz banku plašāku klātbūtni reģionos, kredītiestādēm no nākamā gada būs jāstiprina sava klātbūtne vairāk nekā desmit novadu pašvaldību administratīvajos centros, kopumā izveidojot aptuveni 20 jaunas klātienes pakalpojumu sniegšanas vietas.
“Swedbank” konsultāciju punktu ieviešana
“Swedbank” ir sākusi darbu pie bankas konsultāciju punktu ieviešanas, lai pēc iespējas ātrāk tos atklātu reģionos. Pirmais šāda veida punkts jau kopš augusta beigām darbojas kā pilotprojekts Madonā.
Svarīgi aspekti:
“Swedbank” pārstāvis Jānis Krops uzsvēra, ka šie punkti nav un nebūs bankas filiāles. Tie ir paredzēti, lai palīdzētu klientiem ar konsultācijām un padomiem klātienē.
Populārākie jautājumi, ar kuriem klienti vēršas (piemēram, Madonā), ietver Smart-ID uzstādīšanu vai atjaunošanu, kodu kalkulatora maiņu, maksājumu karšu pasūtīšanu un līdzīgus jautājumus. Klienti interesējas arī par pensiju uzkrājumiem, finanšu pratību un ieteikumiem aizsardzībai pret krāpniekiem.
Šajos punktos nav plānots veidot pilna laika filiāles, un pašlaik darbinieki klientus pieņem tikai vienu reizi nedēļā. Pieņemšanas biežums ir atkarīgs no vietējo iedzīvotāju intereses. “Swedbank” meklē telpas arī citās pašvaldībās, piemēram, Bauskā, ar cerību tās atrast līdz jaunajam gadam. Krops atzīmēja, ka ļoti liela nozīme telpu atrašanā ir vietējām pašvaldībām, kas vislabāk pārzina pieejamās vietas.
Madonā pašvaldība sniedza būtisku palīdzību, kas ļāva atvērt pirmo konsultāciju punktu četrus mēnešus pirms likumā noteiktā termiņa. “SEB banka” paplašina pakalpojumu sniegšanas vietas. “SEB banka” no nākamā gada plāno nodrošināt trīs pastāvīgas klientu apkalpošanas vietas Bauskā, Kuldīgā un Madonā.
Galvenās izmaiņas:
Šajās vietās klienti varēs saņemt pakalpojumus pēc iepriekšēja pieraksta divas reizes nedēļā. Papildus tam, sešu citu novadu centros – Balvos, Preiļos, Krāslavā, Valkā, Limbažos un Saldū – tiks piedāvāta alternatīva klientu apkalpošana, nodrošinot izbraukuma pakalpojumus, pamatojoties uz klientu iepriekšēju pieteikumu. Jaunā pieeja tiks īstenota sadarbībā ar vietējām pašvaldībām, lai nodrošinātu ērtu pakalpojumu pieejamību.
Patlaban “SEB banka” strādā pie piemērotu telpu meklēšanas vai esošo telpu pielāgošanas un risina tehniskā nodrošinājuma jautājumus pilnvērtīgai darbībai.
Banka “Citadele” nosaka jaunas klātbūtnes vietas
Bankas “Citadele” Baltijas klientu apkalpošanas daļas vadītājs Toms Stārosts norādīja, ka banka sekmīgi pilda Latvijas Bankas noteikumus par finanšu pakalpojumu pieejamības nodrošināšanu reģionos.
Plānotās vietas:
Nākamā gada sākumā jauna pakalpojumu sniegšanas vieta ar klātienes apkalpošanas servisu tiks atklāta Limbažos. Tāpat nākamā gada sākumā tiks izveidotas divas alternatīvās apkalpošanas vietas Līvānos un Balvos. Šajās vietās klienti pēc iepriekšēja pieraksta varēs saņemt bankas pakalpojumus vismaz reizi nedēļā.
“Luminor Bank” pašreizējais pārklājums
“Luminor Bank” Latvijas filiāles klientu apkalpošanas vadītāja Baiba Tētiņa norādīja, ka, pamatojoties uz Latvijas Bankas noteikumiem un veikto izvērtējumu, “Luminor Bank” jau tagad ir pietiekams apkalpošanas centru pārklājums valstī, un tuvākajā laikā papildu vietas atvērt nav plānots.
Papildu informācija:
LB nosacījumi ir saistīti ar konkrētās finanšu iestādes klientu portfeli, un atbilstības izvērtēšana notiks katru gadu pēc likuma stāšanās spēkā. Bankas pārstāve skaidroja, ka klientu paradumi mainās un lielākā daļa iedzīvotāju banku pakalpojumus izvēlas saņemt attālināti. Klātienē visbiežāk tiek kārtoti jautājumi par Smart-ID uzstādīšanu un specifisku kontu atvēršanu.
Latvijas Bankas aicinājums
Latvijas Banka (LB) aicina bankas sazināties ar pašvaldībām, lai ieviestu konkrētās pilsētas un tuvāko novadu iedzīvotāju vajadzībām atbilstošus klātienes klientu apkalpošanas risinājumus.
Prasības un informēšana:
LB aicina bankas informēt sabiedrību par savām iecerēm, lai no 2026. gada 1. janvāra iedzīvotāji būtu informēti par iespējām klātienē izmantot banku pakalpojumus. LB uzsver, ka banku savstarpējā komunikācija un darbības šajā jautājumā nedrīkst ierobežot konkurenci un iedzīvotāju iespējas izvēlēties banku pakalpojumus.
LB savā tīmekļvietnē nodrošinās publisku elektronisku Latvijas karti ar informāciju, ko bankas sniegs par nodrošinātajām klātienes pakalpojumu sniegšanas vietām. Bankām savās tīmekļvietnēs un klātienes vietās būs jāpublicē informācija par pakalpojumu sniegšanas vietām, to veidiem, darba laiku, pieejamo pakalpojumu klāstu un to saņemšanas kārtību.









